Mosselen van goede afkomst

Een begeleide fotowandeling rond overtuigend zakelijk communiceren

> meer info

Het totaalplaatje lezen

oog

Bij het bekijken van rapporten of nota’s die slecht zijn vormgegeven wordt ook u wel eens overvallen door een lichtdepressief ‘Waarom ik?’. De zin om te lezen vergaat u meteen. Gelukkig is het niet altijd kommer en kwel: een tekst die er goed uitziet, die bent u aan het lezen voor u er erg in heeft.

Zoveel is duidelijk: als het over teksten gaat, wil het oog niet zomaar wat. Het wil veel.

De vormgeving van uw tekst is immers een essentieel aspect in het overtuigingsproces. Als de vormgeving  een rommeltje is, maakt de lezer zich niet de bedenking ‘Dat is een rommeltje.’ Hij denkt ‘Dat is raprapwerk geweest.’ Zo moet het overtuigingsproces meteen van onder nul beginnen. Bij de tekst die fraai oogt, gebeurt het tegengestelde:‘Daarvan is werk gemaakt.’ Dat scheelt een slok op de borrel, want je creëert al meteen goodwill.

Daarom: bekijkt u uw volgende tekst na het schrijven eens even op 50 % tekstgrootte. Dan wordt hij onleesbaar en vallen visuele inconsistenties en slordigheden meteen op. De inhoud leidt u dan niet af en u kijkt naar het totaalplaatje. En dat is ook het eerste wat uw lezer doet.



Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s