Mosselen van goede afkomst

Een begeleide fotowandeling rond overtuigend zakelijk communiceren

> meer info

Schrijf vanuit positieve herkenning

PIKANT

Herkenning is een mooi ding, maar het is geen goed idee om daarvoor oude vooroordelen uit de kast te halen. Neem nu de affiche voor Pi-Kant, de tentoonstelling over kantwerk die dit jaar de provincie Antwerpen rondreist. Volgens die affiche is dit ‘Een reizende expo die komaf maakt met het ouderwetse imago van kantwerk en de oneindige mogelijkheden toont’.

Moet dat nu echt, dat ‘ouderwetse imago’? Dat starten vanuit de vooroordelen die je wil weerleggen? Dat schrijven vanuit het defensief? Ik vind van niet.

Terwijl de organisatoren goed weten hoe het moet, kijk maar naar de website van het Turnhoutse Taxandriamuseum. Daar begint de aankondiging van de expo vol overtuiging met ‘Kant is hot en sexy.’

Dat is gesproken! En ook vanuit herkenning, maar dan positieve.

Een variant. Het radiospotje voor bioproducten dat dezer dagen loopt, zegt dat bio ‘veel meer is dan sapjes’. Want bio is ‘alles wat je lekker vindt’. Weer eerst even het cliché oprakelen dus, terwijl de boodschap ‘alles wat je lekker vindt’ echt wel op eigen benen kan staan.

Ronduit dramatisch wordt het in de brochure van dat OCMW: ‘Nog te veel mensen hebben een negatief beeld van een rusthuis. Ze denken meteen aan een ziekenhuissfeertje waarin senioren in eenzaamheid de rest van hun dagen slijten. Natuurlijk hebben bejaarden die naar een woonzorgcentrum gaan nood aan verzorging. Maar dat betekent niet dat ze onmondig worden en het leven stopt in een rusthuis.’

Hoe het dan wel kan? De auteur zelf herschreef deze tekst tijdens een van mijn workshops wervend schrijven: ‘OCMW Zevenbergen kiest voor zorg die draait rond huiselijkheid en zelfstandigheid voor de rusthuisbewoners. Onze woonzorgcentra zijn open en warme huizen. Waar de bewoners en hun familie centraal staan en zich thuis voelen. En waar plaats is voor amusement en plezier, voor lekker eten en drinken, voor cultuur, voor respect en privacy.’

Dat geeft een heel ander gevoel, toch?



Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s