Mosselen van goede afkomst

Een begeleide fotowandeling rond overtuigend zakelijk communiceren

> meer info

Krachtig overtuigen: denk ook aan de positionering en de visualisering

Een interessante test: vraag enkele collega’s om de nota te lezen die je net geschreven hebt. Vraag hen daarna de  belangrijkste inhouden te markeren en vergelijk dan hun markeringen. De kans is erg groot dat zij passages hebben gemarkeerd die voor jou minder belangrijk zijn. Of nog erger: misschien vindt elk al die collega’s wel andere dingen belangrijk.

Je mag het dan wel vergeten dat je tekst zal overtuigen, want de eerste voorwaarde daarvoor is dat de lezers het met je eens zijn over wat belangrijk is.

Meestal hanteren we tekstelementen om dat belang te onderstrepen: we schrijven dan ‘een essentieel aspect’, ‘een belangrijke conclusie’ of ‘we moeten daarbij in de eerste plaats oog hebben voor’. Maar we vergeten daarbij dat de formulering de minst in het oog springende techniek is om de essentie eruit te laten springen.

Ook al schrijven we ‘Een essentiële succesfactor is een directe communicatie met de vloer.’, de kans is klein dat zo’n mededeling gelezen wordt als ze verloren staat ergens halverwege in een lange alinea. Dat is verstoppertje spelen.

Daarom moeten we net zoveel als voor de formulering oog hebben voor de positionering van onze kernboodschappen en voor de visualisering ervan. Wat belangrijk is moet bovenaan/vooraan staan en het moet in het oog springen zodat ook de gehaaste lezer (en wie is dat niet?) meteen mee is. Bovendien moeten we niet bang zijn om kernboodschappen op de verschillende tekstniveaus te herhalen: een gemiddeld krantenartikel en een radionieuws herhalen de essentie ook al gauw een keer of drie. En geen mens die zich daaraan stoort.



Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s