Geslagenhondcommunicatie: liever geen sorry
Geplaatst op: januari 10, 2016 Hoort bij: Uncategorized Een reactie plaatsenDe lijnfilms – ja, zo heet dat – op de bussen van De Lijn in de provincie Antwerpen hebben tegenwoordig een hoog sorryniveau. Dixit boodschappen als ‘Sorry, mijn collega pikt u op’, ‘Sorry, even pauze’ of ‘Sorry, morgen weer tot uw dienst’.
Het siert een organisatie dat ze goed wil communiceren met haar klanten. Maar dat gesorry – voor iets waarvoor echt geen excuses nodig zijn, dan nog – creëert het beeld van een organisatie die voortdurend in de fout gaat en die zich voortdurend moet verontschuldigen. Zeker omdat de ‘sorry’ gewoonlijk in een grotere letter staat.
Die ‘sorry’ is trouwens de moderne variant voor het ‘bedankt voor uw begrip’ dat je nog altijd vooral te onpas ziet opduiken. Dat is ook een beetje geslagenhondcommunicatie.
Weglaten dus, die sorry’s. Of ze zeker toch op tijd uitschakelen: de ‘Sorry, even pauze’ las ik pas nog op een bus die me op de autosnelweg voorbijreed. Gas planché.