Mosselen van goede afkomst

Een begeleide fotowandeling rond overtuigend zakelijk communiceren

> meer info

Overtuigend communiceren: liever geen afgedwongen gelijk

aa gent jef

Eigenlijk zit ik er graag naar te kijken, naar zo’n gezelschap van duidelijk gelijkgestemden – voetbalsupporters, partijleden, roddeltantes, noem maar op – die tegen mekaar op zitten te argumenteren om elkaar van een standpunt te overtuigen waarvan ze al lang overtuigd zijn. En ze weten dat van mekaar. Maar toch doet de ene na de andere vol gloed zijn duit van het grote gelijk in het zakje. Om daarna, overladen met de heel-zeker-waars en als-je-het-maar-weets van de anderen, het pand te verlaten met dat fijne gevoel van dat heb ik nog maar eens goed gezegd.

Bevestiging van je gelijk door gelijkgestemden, het is nuttig om het vuur van de overtuiging brandend te houden. Maar een al te sterke overtuiging staat dikwijls de overtuigingskracht bij de nog niet overtuigden in de weg, terwijl het net bij die groep is dat er winst te maken is.

Dat komt in de eerste plaats omdat de overtuigden meningen met argumenten verwarren. Gevolg: ze onderbouwen die meningen te weinig met feitelijke en verklarende informatie. AA Gent-fans, zeg maar, hebben die informatie ook niet nodig bij de stelling dat hun team Europees topniveau is. Maar voor de niet-fans mag het toch ietsje meer zijn.

Argumenteren – voor zover dat gebeurt, dus – vanuit een sterke overtuiging levert je ook snel stempels als ‘eenzijdig’ of ‘fanatiek’ op en dat zijn synoniemen van ongeloofwaardig en ongenuanceerd.  We overtuigen dus effectiever als we met mate voor onze overtuiging uitkomen. Zo laten we anderen ook de ruimte om hun eigen mening te vormen, een mening die waarschijnlijk langer standhoudt dan een afgedwongen gelijk.



Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s