Mosselen van goede afkomst

Een begeleide fotowandeling rond overtuigend zakelijk communiceren

> meer info

Overtuigend communiceren: combineer verschillende soorten informatie

eddy_merckx.jpg.h380.jpg.568

Ik las in Knack ooit een bespreking van een restaurant bij ons in de buurt met als slotzin ‘De wijnkaart is door de brouwer samengesteld.’ Geen grap: het bleek écht het werk van de brouwer te zijn. Veel vernietigender kan zo’n recensie niet eindigen, mij dunkt. Want wat denken de auteur – en zijn lezers – daarbij? Inderdaad: die restauranthouder vertrouwt zijn wijnselectie toe aan een biersteker, dus de rest zal niet veel soeps zijn.

De zin is me bijgebleven omdat de auteur hier oordeelt door middel van feitelijke info. Die is op zich al vernietigend genoeg. En dat terwijl feitelijke info in zakelijke teksten het werk niet alleen aankan. Zo denk je gewoon ‘En dan?’ bij een mededeling als ‘We hadden deze maand 13.257 unieke bezoekers op onze website.’ Evaluerende info die niet met feiten onderbouwd is, dat kan evenmin. Bij een uitspraak als ‘Het bezoekersaantal van onze site is enorm aan het boomen.’  denk je dan weer, ‘Jaja, laat toch eerst maar even de cijfers zien.’  En een verklaring voor dat boomen mag er ook wel bij.

Die zin uit Knack deed me trouwens denken aan wat iemand – ik denk dat het een Franse renner van tweede garnituur was – ooit zei over een receptie waar hij vandaan kwam: ‘Er was ook een zekere Eddy Merckx aanwezig.’ Feitelijk, jawel, maar die kon ook tellen als oordeel.



Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s