Mosselen van goede afkomst

Een begeleide fotowandeling rond overtuigend zakelijk communiceren

> meer info

Wervend schrijven: less is more

How to handwash

Bij de Wereldgezondheidsorganisatie weten ze wat goed is voor onze gezondheid. Onze handen wassen, bijvoorbeeld. We doen dat best volgens een procedure die over 11 stappen loopt en die 40 tot 60 seconden duurt. Dat is vijfmaal langer dan mijn gemiddelde.

Ben ik daarom een viespeuk? Ik mag hopen van niet. Het punt is dat alleen al het doorlezen van de procedure zoveel leestijd vraagt dat de gemiddelde toiletbezoeker er gewoon niet aan begint. Zoals de gemiddelde koper ook niet begint aan de handleiding van zijn nieuwe smartphone. Maar de quick start, die kan hij wel aan. Want less is more: beperk je handenwasboodschap tot drie tips en ze zullen wél worden gelezen en opgevolgd.

Het probleem in veel van onze wervend bedoelde teksten is dat we ervan uitgaan dat de lezer net zo overtuigd is van onze boodschap als wijzelf. En dat we die boodschap tot in de kleinste details moeten brengen. Dat is een misvatting die maakt dat onze tekst niet werft. Artsen in een operatiekwartier zullen de hele handenwasprocedure ongetwijfeld volgen. Maar zij hebben die boodschap niet meer nodig, tenzij als visuele reminder voor het geval zij in gedachten elders zouden zitten.

De gemiddelde toiletbezoeker is handenwasgewijs een overweger: hij is bereid om zich te laten overtuigen maar moet nog wel over de streep gehaald worden. En dat doen we dus beter mondjesmaat. Zoals mijn garagist dat aanpakte: hij beperkte zich tot de basistoelichting toen ik mijn nieuwe wagen kwam afhalen. Want hij vond dat ik eerst gewoon met die wagen moest leren rijden en dat ik daarna nog maar eens moest langskomen. Dan zou hij mij de snufjes wel uitleggen.



Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s